GypsyRose

Taking the long way around

We cannot tear out a single page of our lives, but we can throw the whole book in the fire

Publicerad 2013-05-09 15:25:57 i Allmänt,

Sa George Sand en gång. Och jag sitter här i ett regnigt Oslo, det är röd dag och jag kollar på Bobby Long. Som alltid. 
Och jag inser att jag saknar mina böcker. Jag tog inte med många hit när vi flyttade, jag var trött på att släpa dem världen över. Böcker är tunga och min rygga är sliten. Men nu känner jag mig lite naken när jag inte har mina darlings med mig. De har alltid gjort sitt för att göra mig hemmastadd på ett nytt ställe, jag har alltid kunnat återgå till dem när jag känt mig knyttig, och de fungerar som dagböcker eftersom jag kladdar ned små datummärkta tankar och ord i marginalerna.
 
Jag har samlat på mig en skara böcker som blivit min innersta krets. De flesta har varit gåvor från vänner och älskade, och de har alla så spännande historier. En del är gamla loppisfynd från Vancouver, brutna i ryggarna och utan framsida, andra är hittade djupt i Adlibris hemsidegömmor. En majoritet har skickats över världshaven till jular och födelsedagar. Andra har inhandlats av en barfotaIngvarsdotter av kringdansande Hare Krishnas på Aucklands gator. 
En del har tappats bort av en virrig Ingvarsdotter och kopior har fått gå in i deras ställe. 
Jag älskar dem alla djupt och får nog åka hem och se om dem snart.
Vilka som ingår i samlingen? Vi kör en Top Ten utan invärtes rankning. 
 
1. Off Magazine Street, Ronald Everett Capps. 
2. Collected poems and letters, John Keats
3. The Ciderhouse rules, John Irving
4. The heart is a lonely hunter, Carson McCullers
5. Hannibal, Thomas Harris
6. Bhagavad-Gita, mytologiskt diktverk på sanskrit (tack Wikipedia för den eminenta beskrivningen)
7. Cash - The biography, Johnny Cash
8. Alice´s adventures in wonderland, Charles Lutwidge Dodgson
9. Great expectations, Charles Dickens
10. Noveller och dikter i urval, Edgar Allan Poe
 
De här böckerna skänker mig ro, råd, eftertanke och idéer. De är allt jag behöver och i dem hittar jag allt jag någonsin söker efter. Gång på gång. 
 
Thats it for now. Jag försöker få med Gökboet av Ken Kensey och God never blinks av Regina Brett också, men de verkar än så länge gilla att hänga kvar hemma i långa perioder. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela