GypsyRose

Taking the long way around

Først med kvinnlig røstrætt, sent ute med same sex marriage

Publicerad 2013-06-12 10:50:33 i Allmänt,

I går firade jag tillsammans med Norge att kvinnorna i det hær landet haft røstrætt i 100 år. Hær ær Norge storebror mot Sverige som vackert væntade till 1919 innan vi læt de stackars kvinnorna tycka till i viktiga frågor.
Jag fick choklad av en kvinnlig kund før att fira mitt køn och givetvis mænnen som arbetar sida vid sida tillsammans med oss kvinnor. Sedan stængde jag min blomsterbutik och hoppade på trikken før att møta upp Jompen.
Solen sken på uteserveringarna och Oslo lever så mycket det orkar nu. Det har exploderat hær, som i alla andra delar av Norden, och nætterna ær så ljusa att vi inte kan sova.
Det ær underbart.
Jag och Jompa gick och køpte mig en ljusblå ukulele med en delfin på, och åkte sedan hem till vår bastu, ursækta lægenhet, och jammade. Nu kan jag en låt och 4 ackord på min ukulele som vi namngett Frankie.
 
Anyhoo. Kvinnlig røstrætt on the tapet var det ja. Som fjærde fristående nation i værlden boomade Norge in røstrætt før det tæckta kønet før akkurat 100 år sedan alltså. Ikke dåligt.
Men vænd gærna blicken nedåt på den rundade værldskartan och stirra ut Land of the long white cloud, my home away from home. Nya Zeeland. Vilket stælle. Som allra førsta fristående national i værlden læt man kvinnorna sæga sitt. De vita, europeiska kvinnorna, that is.
Att maorikvinnorna tillsammans med mænnen inte fick sæga ett knyst om sitt ursprungsland førræn långt senare.
 
Så. In one way - way to go NZ! Ert mørkra førflutna med maoristympningar och dærmed halshuggning av er egen historia har jag debatterat tidigare, och det återkommer med størsta sannolikhet vid ett senare tillfælle.
Att NZ tidigare i år legaliserade æktenskap mellan mænniskor av samma køn ær en annan aspekt. That took you guys a while eh? Kvinnor får røsta tidigt, men att ælska varandra under lagliga former har varit jobbigt att sæa ja till.
Nu ær NZ iallafall på rætt sida tidsåldern, och fortsætter vara en rolemodel før sin storebror Australien, som sade nej till same sex marriages nyligen. Igen. Suuuuck. Djup suck.
Att ælska ær en så lætt sak, fråga bara den hær gamla avdankade hippyn.
 
Så. love  is the answer, no matter the question, och sen ska jag hem och spela kærleksballader på min ukulele.
Ni får høra sen.
 

Kommentarer

Postat av: cerves

Publicerad 2013-08-29 15:14:33

Det är ju lite kul att ställa det i relation till att det inte blev olagligt att våldta män i USA förrens förra året.

Innan dess så var det altså så att om någon hade fullt frivillig sex med en kille som är 17 år och 360 dagar gammal, ja då är den som har haft sex med honom en pedofil.

Om samma människa hade väntat en vecka, men istället bundit fast och våldtagit honom tills han grät så mycket att han spydde - ja då var det helt ok och inom lagens gränser...

Vem vet, om några sekel så kanske vi faktiskt kan få jämnlikhet - om vi är villiga att förbättra för båda könen vill säga.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela