GypsyRose

Taking the long way around

tillbakablick

Publicerad 2011-03-23 19:32:49 i

Jag vet egentligen inte varför jag gör såhär mot mig själv. Men vissa dagar tillåter jag mig att falla tillbaka, även om jag försöker arbeta med att vara i Nu:et. Idag klev jag upp när jag tjejerna baxade ut sin skidutrustning, solen värmer fint i solväggen och jag hoppas jag kan sitta ute en liten stund sen, med kaffekoppen bredvid.

Jag lyssnar på Tori Amos ”winter”, en låt som alltid betytt mycket för mig. Det tar mig tillbaka till oändligt långa, fruktansvärt kalla vintrar hemma i Sverige då inte ens Morran eller Isfrun kunde råda på bot.

Och jag jämför med vintern jag lever i här. Då hade jag allt. En bil, en sambo, ett fast jobb, barndomsvännerna runt knuten. Frid och fröjd. Trodde vi ja. Den Ingvarsdotterskan som satt uppe om nätterna, rökte inomhus och grät, hon visste nåt annat. Att det inte skulle funka i längden, hur hårt hon än höll kvar vid allt hon trodde sig behöva. När hon blickade in i sig själv såg hon ju att det inte gick att ljuga. Det här livet var inte hennes. Hennes gamla själ skrek efter världen, efter nya vidder, att inte vakna upp till samma porträtt utanför fönstret varje dag. Det var inget fel på hennes liv, missförstå inte. Hon skulle kanske nöjt sig.

Men hon hade inte råd, förstår ni väl! Inte när hon fått ett helt liv att leva som hon önskade! Gud skulle bli besviken när de sen träffades!

Nu, ett par år senare; hon är en allkonstnär som inte får nåt gjort. Men hon läser böcker, vill lära sig dricka sitt kaffe på fat, reser världen runt och kallar den sin lekplats, målar med gatukritor, ser pojkar på väg mot manligheten djupt i ögonen och skrattar mer än nånsin.

Och kanske är det just därför hon ibland tillåter sig att kika tillbaka, på den hon en gång var.

Så att hon ska kunna känna den där pirriga glädjen varje dag.
Tack!

Kommentarer

Postat av: Malle

Publicerad 2011-03-24 00:35:28

Älskade vän, vad fin du är. Klart att du ska ha hela världen som lekplats om hemstadens gränser inte räcker till, eller ens landets. Jag funderar ibland på hur det kommer sig att jag (och många andra med mig) inte känner det där suget av att ge mig ut i världen och leva för dagen, byta stad, land, världsdel när det passar och bara vara. Men det ligger väl inte för alla helt enkelt. Min dröm är ett rött hus på landet med vita knutar, få gå ut på morgonen och plocka in de dagsfärska äggen från hönorna och kunna sitta på förstukvisten och dricka kaffe (inte på fat kanske för det vet jag inte hur man får till riktigt) när vänner och familj kommer och hälsar på. Det fina med att leva är ju att man har alla möjligheter att göra det precis som man vill, var man vill och med vem man vill :)



Kääääärlek!

Postat av: A-L

Publicerad 2011-03-24 20:31:00

Åh, fina ni, ni skriver så fint. Och det är precis så det är, man har alla möjligheter i världen och sen är det upp till sig själv att göra något med dem. Livet rusar på, men jag försöker vara tacksam varje dag. Tacksam för att jag har er mina fina, som gör det hjärtat säger att ni ska göra. Tacksam för att jag har hittat en stad som är hemma och som är min, att jag här har hittat vänner som är som en andra familj, när den riktiga är långt bort. Men kanske allra mest, att jag får vakna varje morgon brevid den jag älskar mest. Det är fint :-) Massa kärlek!

Postat av: A-L

Publicerad 2011-03-24 20:31:57

Ps. Min farfar kunde dricka kaffe på fat. Med en sockerbit mellan tänderna. Det ska jag lära mig en dag.

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-03-24 22:52:17

Åh håller med A-L Vad fint ni skriver! Fällde minnsann en tår under tiden som jag läste...Samtidigt som jag är sjukt nervös över vad som kommer hända den där stackars Jason Bourne i filmen jag tittar på...Men som som sagt en och annan tår har fällt minnsan! Kärlek till er!

Postat av: Malle

Publicerad 2011-03-25 00:44:42

Ahhmen duuurå Anna-Lena, också världens finaste ju! Fan vi är rätt bra alltså ;)



Haha, Hanna! Stackarn Bourne kanske känner sig tröstad av dina tårar också ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela