GypsyRose

Taking the long way around

Nelson is the shit

Publicerad 2009-01-25 06:06:32 i

Tänkte ge er, mina kära läsare, en liten inblick i min nya hemstad Nelson som alltså ligger på sydön. Nelson är en förhållandevis liten stad som i antalet invånare kan mätas med Lidköping. Men där slutar väl också likheterna.
Gatorna i Nelson är fyllda av alla möjliga olika typer från världens alla hörn. Här går man barfota (Jag har hamnat i en barfotastad, är inte det ett tecken??;) överallt, det sitter gatumusikanter i varje hörn, och hippies med dreads längre än längst delar en öl tillsammans med alla surfardudes som reser runt och lever i sina vans.

Kort sagt är Nelson staden där man tar dagen som den kommer. Allt kan hända, och gen kan bli precis vad du gör den till. Jag fullkomligt älskar det.

Expediterna är jättenyfikna på hur din dag varit, och tycker att dina nya inköp är supercoola. Man tackar! :)
Busschaufförerna påminner om ozonlagrets icke-existens i denna del av världen, och din hyresvärd ber dig att för guds skull inte glömma musiken när du reser hemifrån ditt land till Nelson.

Nelson andas skön sydstats-dekadens á la 50-talets USA. Jag tänker New Orleans och drömmer mig bort i gamla skyltar och alla vackra träkyrkor som finns här. Hit har inte vårt europeiska, sönderstressade sätt att tänka, hittat än. Och jag hoppas den aldrig gör det heller. Varför satsa på en karriär, när du kan må bra, vandra barfota längst varma grusgångar eller chilla bland träden i en park med en perfekt latte?

Vi älskar Nelson, och Nelson älskar sannerligen oss. "Jasså, svenskarna är tillbaka? Trevligt, hur många är de i år?"

Kära TUR-ettor. När ni kommer hit nästa år, lova mig en sak. Se till att snabbt hitta in i Nelsons rytm, gunga med så länge ni kan, och ta sedan med er den känslan hem. Skynda inte, hasta inte. Sätt er ner bredvid den gamla Maoriedamen som landat på en parkbänk för att lyssna på de två killarna som skapar musik på stora plåtfat. Jag lovar att det är värt det.

Life is beautiful.

Kommentarer

Postat av: Malle

Publicerad 2009-01-25 10:54:28

Åh vad underbart det låter! Kan riktigt känna den varma gatan under barfotafötter :) Fast jag kan byta latten mot en bärs, det går också bra va? ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela