GypsyRose

Taking the long way around

Höst i en stad

Publicerad 2008-09-08 14:53:09 i

Och när hon suttit inne hela söndagen, beslutade hon sig för att bege sig ut på en promenad, den sista i den engelska staden, där hon spenderat sommaren. Hon pluggade in Bob Dylan och knöt en sjal runt halsen, sedan var hon redo. Det var en av de där kvällarna då hon kände att hon bara måste ut, inte för själva motionens skull, utan för att dämpa rastlösheten som gnagde inuti henne.

Skymningen var nära, man kunde känna doften av regn som nalkades, och hela staden andades söndagsro och höst. Hon gick dit fötterna bar henne, hittade vägar hon inte genast kände igen, hamnade på smala gator och kände hur hon in i det sista bröt ny mark, gjorde ännu en liten bit av staden till hennes. Medan Dylan sjöng för henne om hur det är att inte känna sig hemma någonstans, kikade hon snabbt in i de upplysta hem hon passerade. Där inne, i den engelska små husen som var sammanlänkade på ett sätt hon aldrig sett förut, satt familjer tillsammans runt borden, ensamma människor framför TV:n, katter som stirrade tillbaka på henne från sin plats i fönstersmygen.

Hon mötte enstaka människor på den nötta trottoaren, människor som såg trötta ut och som valde att se ner i marken när de möttes. På ett melankoliskt sätt kände hon sig hemma i den engelska staden, på ett sätt hon inte känt på länge. Hon fingrade oavbrutet på sin kastanj i fickan under hela promenaden, en vacker kastanj hon plockat dagen innan. Kastanjen, söndagskvällen, Bob Dylan, de första prasslande löven på gatan...Allt smälte samman till en helhet, och en påminnelse om att sommaren lämnat över till hösten. Och hon tänkte att till nästa höst vill hon stanna i den engelska staden, istället för att följa sommarens råd och överge den...

Kommentarer

Postat av: Jolin igen

Publicerad 2008-09-08 15:39:44

Nu gråter jag.





























Är kastanjerna lika lena och swirligt bruna i Englandet som de är här?







Postat av: Mia

Publicerad 2008-09-08 15:41:55

Det är väl det braiga med städer. Att de går att komma tillbaka till när man kommer fram till att det är där man hör hemma?

Jag har inte plockat min första kastanj än... ska nog ta och gå ut och göra det den här veckan.



Kram!



Du skriver vackert vännen.

Postat av: M

Publicerad 2008-09-08 16:10:31

Jolin: Ja, kastanjerna är lika underbara här som hemma i Sverige, och det ligger snart drivor av dem på gatorna i Portsmouth. Jag vill bara ta upp dem alla och känna på varenda en av dem. Jag vill stoppa fickorna fulla, och sen gå hem och fylla varje skål i varje rum med dessa vackra ting.



Mia: Tack. Ja, det känns tryggt att bära emd sig den känslan, det lugnar en orolig själ som min. Lycka till med kastanjeletandet!

Postat av: A-L

Publicerad 2008-09-08 18:55:45

Åh, så vackert och så fint! Jag blir lessen i ögat! Krävs inte så mycket för att man ska bli det nu för tiden, blir man mer gråtmild ju äldre man blir? Och NEJ, jag är inte gravid =) Jag blev nästan gråtig (igen) när jag var hemma i lördags, det är så fiiint! Löven ändrar färg och fälten är gula eller upp-plöjda. Så vackert på sitt sätt.. Och snart kommer du hem min fina! Jag hoppas det ändå känns okej när ni landar på Säve i övermorgon. Hörs (och ses!!!) snart, tusen kramar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela