GypsyRose

Taking the long way around

Musik för folket- av folket

Publicerad 2006-08-28 11:50:41 i

Den allvarliga glimten i ögat

– Du spelar väl inget instrument?
– Jag spelar kam - och så har jag ett munspel.
– Men räcker det?
– Ja, jag visslar också… och trallar ihop orden bara. Låtarna har jag förresten med mig sedan länge. Jag vet inte riktigt varifrån dom kommer. Folkdjupet kanhända.

/Allan Edwall i samtal med Björn Gustafsson, skådespelarkollegor i förordet till "Lilla Bäcken"- Edwalls bästa.



"Edwalls svar ringar in precis vad det handlar om. Musik ur folkdjupet. Det behövs ingen musikalisk skolning för det. Musik av folk – för folk. Folkmusik om man så vill. Fast inte så värst beprydd med knätofs och andra attribut som ordet kanske framkallar.
För Allan Edwall är inte bara en av våra mest folkkära skådespelare, utan även en sångare som förtjänar en mer framträdande roll i den populärkulturella historieskrivningen.
En skildring av folkdjupet som fortfarande känns aktuell nästan trettio år senare. "/ Patrik Ekelöf, recension i dagensskiva.com

Kommentarer

Postat av: Mia-Terese

Publicerad 2006-08-28 12:38:07

"Men jag kan knappast rå för vad små fåglarna gör, det är sådant som småfåglar gör...."

Jag var en av dem som grät när Allan dog. Han var en stor man, så liten han var.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela