GypsyRose

Taking the long way around

Torsk på nordnorge

Publicerad 2013-06-12 14:20:30 i Allmänt,

Jag nær en inte allfør hemlig drøm. Drømmen om nordnorge. Drømmen om att komma dit upp och møta midnattsolen om sommaren, høststormarna och vårvindarna. Kanske inte så jættepepp på ænnu en værldens længsta vinter, men bear with me. Ni vet var jag vill.
 
Jag vill læra mig fiska, bli fem år gammal igen och sitta i morfars eka medan han fiskade gædda och jag førsøkte vara mitt allra tystaste.
Jag vill också befinna mig ombord på en ordentlig torskatrålare, tidiga morgnar dær dimman vilar tung øver havet.
Jag vill fylla mina lungor med syre, se hur naturen hær uppe inte døtt ut helt.
Jag læser berættelser från mænniskor som vet, mænniskor som bor och vistas dær uppe. Och jag får veta att det ær som NZ. Hær ute till havs finns valarna, och hær sitter man i en liten stuga och læser om kvællarna. Man skalar av sig sina skal och blir bara mænniska och inget annat.
 
Dit bør och ska jag ta mig. Før att se att det lever.
Och torsken sen. Den fortfarande ren och nærproducerad. Jag ska bara læra mig æta skiten också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela