GypsyRose

Taking the long way around

Det här med el

Publicerad 2013-07-02 23:50:08 i Allmänt,

Vi har hamnat hos norska Inkasso. Igen. Familjen Johansson/Ingvarsdotter är lite av stammisar hos Inkasso (som ju inte finns, snart synar vi bluffen, hör ni det klåpare?), inte för att vi är dåliga medborgare på något vis, utan att vi helt enkelt har lite oflyt med myndigheter som ska leka Bigbrother i tid och otid. 
 
Den här gången har vårt elbolag skickat fakturor helt käpprätt till fel adresser, och sedan efter en "friendly reminder" aka "hei er ni ni på hyttetur så flott men det här er et vennligt varsel om Inkasso" skickat oss just dit - Inkasso. Oj, riktigt skrämmande. 
 
Vid samtal med vårt elbolag (Hafslund, jag vet inte om jag kommer rekommendera dem till nån stackars sate som tänker bosätta sig i Norge nångång), ber de lite halvhjärtat om ursäkt, mumlar nåt på mummelnorska och meddelar att de ska se om de kan dra tillbaka vår stående handikappsparkering hos Inkasso. Men det kan såklart inte lovat något. 
Lovar gör de däremot att återkomma i ärendet, att ringa och att maila. 
Men hör vi något? Icke ett jota. Naturligtvis. 
 
Det här är bara en bråkdel av händelser som vi ser spelas upp dagligen, där vi alla snälla lydiga skattebetalare dras inför rätta. Ibland har vi missat en inbetalning, ursäkta oss kan vi få betala lite senare? Inte det nej. 
Men i många fall är det rent jävla bluffmakeri. 
 
Det här är inte det Sverige (eller Norge för den delen) jag växte upp i. 
Det har dragit kalla vindar över hela vårt land allt för länge nu, och det blir allt mer tydligt vilket kallt klimat vi låter nästa generation födas in i. 
 
Det är tider som dessa som får mig att vilja stanna kvar i norden och höja min röst, nu när jag faktiskt berikats med en. Det är lätt att fly, men var ligger ryggraden i det?
Jag skulle kunna dra upp en radda exempel på hur det kalla blåa sverige pajat folk för år framåt, men jag har fan inte lust, inte ikväll. 
Jag tror jag ger mig på miljöpartiets partiprogram istället. 
Man måste inte vara så insatt i systemet för att inse att blått är kallt, rött är varmt. En barnunge kan se att solidaritet och medmänsklighet är viktigare byggstenar än det egna kapitalets årliga vinster.
 
Häpåre!
 
 
Kallt klimat. Get used to it eller rösta rätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela