GypsyRose

Taking the long way around

hej fran frisco

Publicerad 2011-07-12 06:53:03 i

Oj. San Fran ar grejen. Har minimalt med tid just nu, men vill saga att allt ar bra och att jag precis kommit hem fran middag med nyinflugna Fam Kraft. Oj sa skoj att traffa dem! Sjalv har jag haft tre underbara dagar pa egen hand i denna vackra, fantastiska stad som jag borjar bli foralskad i.

I fredags kvall tog jag greyhounden fran Squamish och ett sent arbetspass, till Vancouver och sen ut till flygplatsen. Sova ett par timmar dar, sen morgonflyget till Den Gyllene Staden.
Lordagen kilade jag runt som en liten ratta, akte Cable Car, vandrade langst med vattnet och alla pirer, sag Alcatraz pa avstand, och hade en sen middag vid magnifika City Hall.

Sondag borjade med en tur till Golden Gate Park, deras botaniska tradgard, Japanska tea garden, vidare till en amfiteater i bohemiska delen av stan, dar en utomhusfestival agde rum. Massa columbianska toner och en nojd Ingvarsdotter med en kaffe, en bok och hundratals andra glada Friscobor som sambade loss. Sedan vidare till Palace of Fine Arts, och medan solen gick ner over ett glimrande San Fran, gick jag med rejal vind i haret, fram och tillbaka over Golden Gate Bridge. Oj vad stort livet blev.

Idag borjade jag med en andakt i St Grace Cathedral, vidare for att utforska China town, till The Beat Museum, hamnade i en obehaglig situation dar jag kunde valja att inte se, eller kliva in och vara medmanniska. En nerknarkad acklig mamma stod i ett gatuhorn och skrek sonder sina lungor pa sin underbara, fina dotter. Nar lillan fick sig en rejal small gick jag fram och fragade vad jag kunde hjalpa till med. Det var mycket gap och skrik, och "ror inte min dotter", till "jag har haft en jobbig natt" osv. Detta medan lilla Holly, fem ar gammal, var otrostlig. Jag fick halla hennes lilla hand medan hennes mamma stretade pa framfor oss, och jag hade lovat att hjalpa dem med deras fa tillhorigheter till ett busstopp, eftersom de just blivit utslangda fran hotellet de bodde pa. Jag kan lova att jag fick bita mig i lappen hart, hart for att inte borja grata. Grata for att det finns barn i denna varld som lever med missbrukande foraldrar som skriker pa dem, och som slar dem. Grata for att jag inte kunde gora mer for Holly, och for att ingen annan av de manga manniskor som gick forbi, ens valde att stanna upp och fraga vad som forsigick.

Och jag ber att lilla Holly ska fa ett sa bra liv som mojligt, och jag kanner sadan oerhord tacksamhet for min egen barndom. Nar jag var fem ar gammal hade jag en mamma och en pappa som laste godnattsagor for mig, som satte plaster pa mina skrapsar och som berattade att jag skulle fa ett litet syskon. Vad jag inte hade var en mamma som kastade mig nerfor trappor, som hotade med att lamna mig pa gatan, och som knarkade upp alla vara pengar.

Efter en sadan upplevelse gick jag till stadsbiblioteket dar jag hangde ett tag, innan jag tog mig till White Swan Inn, dar The Krafts nu bor. I vantan pa dem, hamnade jag mitt uppe i Afternoon Tea, som innebar kakor och vin. Sa jag at kakor. Och drack viiin. Nu forstar jag begreppet salongsberusad mycket battre. Vilken kontrast mot vad jag tidigare varit med om.

Nu ar det sangdags har. Imorrn vantar nya aventyr. Och ni, ge era goa ongar en extra kram idag, och viska att ni alskar dem. Gor det for barn som Holly, som lever ett liv hon absolut inte valt sjalv, annu mindre gora nagot at.
Och var inte den som passivt ser pa. Ni kommer inte in i himlen pa det viset, det kan jag lova.

Tack for uppmarksamheten!

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2011-07-19 22:19:19

Jag är så väldigt, oerhört stolt över dig finaste fina människa! Tack för att det finns såna som du här i världen.

Holly får en speciell plats, tillsammans med sin mamma, i mina tankar framöver.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela