GypsyRose

Taking the long way around

jag hittade mig själv igen

Publicerad 2011-04-08 21:45:56 i



På väg uppför kusten. Vyerna var oslagbara!




På färjan till Van Island. Mitt liv är fantastiskt!




I hamnen i Tofino, surfers paradise!



Ingvarsdotter har hittat ett land där nån planterat massa tekannor. Vackert!





Vackra, vackra träd i full blom i Victoria.



Gigantiska träd i regnskogen på Van Island på väg till Tofino, surfarparadis.





Fantastiska dagar. Går inte att beskriva. Men jag försöker. I tisdags deppade jag ihop helt, visste inga vägar ut och i Whistler snöade det igen. IGEN. Jag pluggade in Coldplay och vi gick ut på promenad. Vinden piskade i ansiktet, och när jag bytte riktning gjorde vinden det också. Ja, ni förstår misären. Strumpan textade och satt ensam på Rolands, den lokala puben. Jag låter aldrig en vän dricka ensam, så jag hoppade dit. Vi satt och morrhoppade oss tillsammans, om alltets överjävlighet och frustration. Sen gick vi hem och sov.

Klockan 4.30 ringde klockan morgonen därpå, roadtrip till Vancouver Island stod på schemat. Jag är pankare än aldrig förr, men fina Olsson bytte in mina födelsedagspresenter till en färjeresa och en hostelnatt, och vips så kunde Ingvarsdotter följa med. Lycka! Och just vad jag behövde. Jag och Whistler har kämpat så länge mot varandra, jag är trött in i själen.

När färjan lämnade fastlandet, stod jag i lä under en underbar sol, ensam medan tjejerna satt bänkade en trappa ner. Jag kunde andas, och jag blev sådär tacksam igen, som jag inte varit på länge.
Vi kom fram till Victoria, öns största stad, och jag blev förälskad. Vackra gator, skottska pubar, massa second hand-butiker, en fin hamn och gamla parlament-byggnader. (Tilläggas ska att Van Island inte är så skruttigt litet, lika stort som Irland var det visst).
"Men! Det påminner ju lite om Auckland!" sa Olsson, och då fattade jag såklart. Jag hade kommit hem, och det var i det ögonblicket jag kunde lämna över mig till Kanada. Som jag väntat på att det skulle hända!
Från stranden i Victoria såg vi ända till USA och Forks, där Twilight utspelas. På riktigt!

Och det var vår i Victoria! Hundratals rosa träd blommade, solen strålade och jag mådde som en prinsessa. Vi lunchade i solen, jag kirrade ett jobb som volontär i en Fair Trade-butik, och sedan checkade vi in på vårt hostel (där jag sökt jobb idag). Mat, film och sov.
Tidig morgon dagen efter, underbar frukost med pannkakor, frukt och massa kaffe och sen hit the road. Ett par stopp på vackra och märkliga ställen, medan solen sken från en klarblå himmel. Vi stannade i den vackraste regnskogen jag sett för att inspektera enorma träd, och så check! Ännu ett par scener från Twilight som spelades in där.



I Tofino åt vi en riktigt bra lunch,
och strosade sedan runt bland surfarpojkar, små beachskjul och sådär sömnig håla-känsla. Men aaaaah så vackra vyer! Whistler släng dig i väggen!
En snabb tripp till Ucluelet för att kika på jobbet jag inte fick, sedan tillbaka till Nanaimo varifrån färjan gick hem.
Stjärnorna lyste upp vägen hem till Whistler, där jag körde medan mina tjejer sov lugnt.
Ett par dagar borta från Whistler var just vad som behövdes, jag insåg igen varför jag är en resenär, och att Whistler inte är så jävla fräckt som det försöker vara. Nä, nu förstår jag lite mer vad det här landet handlar om.
Tack!


Ikväll lägger jag och Strumpan våra sista korvören på ett par biljetter till Silent Disco, jag drar med Paul och det är en vecka sen vi sågs, så det blir bra det här!
Silent Disco? Ja alltså, när man får egna hörlurar med ca 3 musikkanaler som man dansar runt till, medan stället du är på är helt tyst. Fräckt maaaan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela Ingvarsdotter

29 yr ol´ Gypsyrose trying to find her way home while taking the long way around. Sees the world as her playground and doesnt have a clue where she´ll place her hat next. Blogs about travels, experiences and people she meets along the way and now mainly on the big move down under. Dont let the youth be wasted on the young!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela